De Bethelschool

Bethelschool, een begrip in de Bomenbuurt

De Bethelschool staat al ruim 110 jaar in de Bomenbuurt in Beverwijk: een echte buurtschool met goed onderwijs en waar het kind gezien wordt.
De school telt gemiddeld 310 leerlingen en is daarmee een middelgrote school. De school heeft dertien lokalen: elf in het hoofdgebouw en twee in ‘Next door’, het pand naast de school aan de Populierenlaan.

‘De school met de paardjes’

Rond de jaren zestig kraakte de oude Bethelschool aan de Noorderwijkweg in al zijn voegen. De nieuwe Bethelschool werd gebouwd op hetzelfde terrein. Het was destijds gebruikelijk 1 procent van de aanneemsom te besteden aan een kunstobject. Er werd een prijsvraag uitgeschreven en leerling Elsemarijke van Leeuwen won deze met haar paardenontwerp. De opdracht ging naar kunstenaar Nico Betjes. In 1974 verschenen er twee keer twee paarden als ‘paardenhek’ op de pleinen van de Populierenlaan en de Noorderwijkweg. Daar staan ze nog steeds, weliswaar zonder staarten, onlosmakelijk verbonden met de Bethelschool. Vanuit historisch oogpunt hebben we het oorspronkelijke logo in ere gesteld: de Bethelschool, ‘de school met de paardjes’.

De Bethelschool is een christelijke school. De identiteit van onze school en onze visie op onderwijs en opvoeding zit onder andere in de naam ‘Bethel’. Het gaat om ‘oog hebben voor elkaar’. We houden terdege rekening met het feit dat niet alle kinderen dezelfde achtergrond hebben. Iedereen is welkom.